…ale mala by byť pravdivá. Meranie návštevnosti spočiatku slúžilo len pre vlastníkov internetových stránok, aby mali prehľad, koľko ľudí navštívilo ich stránku a v akých hodinách. Neskôr sa stalo kľúčom pre získavanie zadávateľov reklamy ale tiež rešpektu vo verejnosti. Sú tieto merania vždy spoľahlivé a pravdivé?
Keďže bolo príliš nepraktické, aby si každá stránka robila vo svojom systéme vlastné štatistiky o návštevnosti (nehovoriac o ich možnom manipulovaní kvôli „vylepšeniu“ návštevnosti), začali vznikať stránky, ktoré tieto služby poskytujú.
Spočiatku to boli jednoduché počítadlá návštev, ktoré spočítavali absolútny počet návštev od spustenia stránky až po daný moment. Neskôr sa však tieto služby začali rozširovať a tak vzniklo niekoľko meracích služieb pre poskytovanie štatistických údajov.
Pozrime sa na niektoré z nich.
Vari najznámejším a najrešpektovanejším meraním návštevnosti je štatistika Naj.sk (na snímke hore). Metodika merania Naj.sk jednu návštevu stránky definuje ako súbor požiadaviek na meraný web z jedného prehliadača prevedených tak, že posledná požiadavka nasledovala maximálne za 30 minút od predchádzajúcej požiadavky. Pokiaľ medzi dvoma požiadavkami uplynulo viac než 30 minút, ide už o novú návštevu. Uvedená metodika zodpovedá odporučeniu I.F.A.B.C. a používame ju aj na našej stránke (ikonka vpravo dole) ako platenú službu, keďže sme počtom návštev už minulý rok, krátko po spustení portálu, dosiahli výšku návštevnosti, do ktorej Naj.sk poskytuje túto službu bezplatne.
Jeho hlavnou a nespornou výhodou je tvorenie istých rebríčkov podľa zameraní stránok. Každé zameranie má svoj rebríček a v ňom majú stránky svoje pozície. TOP-list mnohým príde ako jednoduchá a vizuálne „škaredá“ stránka, avšak čo sa týka funkčnosti, má veľa nesporných výhod. Merací kód nie je zložitý a zmeria dosť veľa údajov, ktoré vskutku stačia na utvorenie základných štatistík o stránke. Snáď najvýhodnejšie je to, že si jeho doplnkový program môžete, no nemusíte kúpiť, a aj napriek tomu vás aj naďalej zobrazuje v rebríčku a poskytuje takmer plnohodnotné funkcie. Aj toto meranie máme aktívne na našej stránke.
Google aj v tomto prípade potvrdil fakt, že keď vyvinie službu, stojí za to. Program Analytics je súkromná štatistika pre tvorcov a web dizajnérov o návštevnosti ich stránok. Avšak Analytics nezostáva len pri meraní, ponúka mnohé vymoženosti. Medzi najefektnejšie by som zaradil nastaviteľný rozsah grafu a toho, čo má zobrazovať. Viete si nastaviť akékoľvek obdobie a následne nechať v grafe znázorniť návštevnosť a počet prezretých stránok, ďalej detailnosť – dozviete sa takmer všetko o tom, odkiaľ prišli návštevníci stránok až po to, akými keywordmi si vás na googli našli. Taktiež poskytuje informácie o prehliadačoch a operačných systémoch. Pomôžu vám práve pri optimalizovaní stránky. Viete sa rozhodnúť, pre ktorý prehliadač sa oplatí optimalizovať podľa toho, aké percento vašich návštevníkov ho používa. A nakoniec národnostné zloženie návštev – na mapke vám zobrazí, z ktorých krajín pochádzajú vaši návštevníci. Ak riadite trocha väčší web projekt, táto informácia vám pomôže pri rozhodnutí, do akého jazyka by sa oplatilo stránku lokalizovať. Jedinou nevýhodou Google Analytics je neverejnosť štatistík. Môžete síce poskytnúť prístup k ním inej osobe (ktorá má Google účet), ale nedajú sa zverejniť a ani sa nedosadzujú do žiadnych rebríčkov návštevnosti. Aktívnu máme aj túto štatistiku.
Webmonitor som spoznal ako službu, podporovanú jedným z väčších poskytovateľov hostingu (priestor pre stránky). V čase, keď bol vyvinutý, ma jeho detailné štatistiky uchvátili, no zjavne snaha autorov medzičasom nebola žiadna a tak táto celkom použiteľná webová služba upadla do zabudnutia. Okrem národnostného zloženia a informácie o vyhľadávaných slovách na Googli má takmer všetko ako Analytics, avšak je omnoho pomalší a takisto sa stáva, že stránku načítava až neúmerne dlho. Rebríček najnavštevovanejších stránok nebol oslobodený od stránok, ktoré majú veľmi nízku (niekedy až nulovú) návštevnosť a zdá sa mi, že v ňom nie je taká prehľadnosť. Takisto presnosť merania nie je dotiahnutá do dokonalosti, lebo veľakrát sa mi stalo, že môj interný systém nameral viac (alebo menej), ako ich merací kód.
Táto stránka ponúka sadu všetkých web aplikácií, ktoré by sa pri tvorení internetovej stránky mohli hodiť. Sú to: počítadlo návštev, anketa, návštevná kniha, BlueForm, ChatBoard, počítadlo stiahnutí, ShoutBoard, OnlineMonitor, počasie. Tieto web aplikácie spočiatku mali pomôcť ľudom, ktorí sa pri programovaní stránok nechceli učiť zložité programovacie jazyky na to, aby mohli mať na stránke nejaký aktívny prvok. Časom však získali na popularite hlavne kvôli možnosti farebne ich obmieňať a dosadiť kamkoľvek.
Tu by som však upozornil na to, že nie všetky štatistiky z týchto web aplikácií sú presné, alebo inak: sú „nepresné“ zámerne. Napr. v on-line počítadle sa dá nastaviť čas neaktívnych návštevníkov, tzn. návštevníka bude ukazovať on-line aj keď už on-line dávno nie je a pred pár minútami, alebo možno aj hodinami odišiel zo stránky. Stačí prestaviť jeden údaj (znázornené na obrázku).
Takisto Počítadlo prístupov môže byť dobrým nástrojom, ako utvoriť nepravú predstavu o návštevnosti stránok, keďže údaj o počte návštev sa dá ľubovoľne v nastaveniach upraviť na akékoľvek číslo. No aj tak sú tieto web aplikácie výborné pre začiatočníkov, ktorí sa chcú učiť postupne.
Záverom ešte môžeme uviesť, že v celej spádovej oblasti Rožňavy a okolia (okresu) je aktuálne asi 2000 internetových pripojení. Ak teda niekto uvádza napr. 200, či 300 návštevníkov on-line v našom regióne, evidentne podvádza. Veď napr. dobre zabehnutý portál Rimava.sk ich ráta nanajvýš v desiatkach.
Na portál Inforoznava.sk sa denne stabilne pripája viac ako štvrtina, resp. tretina z tohto počtu, najmä však pondelky sú u nás nadpriemerné – pondelkový opäť presiahol hranicu 1000 návštev. Portál Inforoznava.sk si tak naďalej drží prvenstvo v návštevnosti v rámci regiónu Rožňavy, resp. Horného Gemera.-)
BUĎTE PRVÝ V KOMENTOVANÍ ČLÁNKU "Návštevnosť nie je kľúčová…"