Do redakcie sme dostali stanovisko Združenia občanov miest a obcí Slovenska (ZOMOS) k štvrtkovému rokovaniu výboru NR SR o znížení platov, odmien a odstupného starostov a primátorov, ktoré združenie presadzuje od októbra 2010.
Hovorkyňa ZOMOS Vanda Rybanská v stanovisku zo dňa 15. januára 2011 uvádza:
Združenie občanov miest a obcí Slovenska (ZOMOS) vlani 13.októbra vyzvalo každého poslanca NR SR k zrušeniu nesystémového a neodôvodneného 5-mesačného odstupného pre starostov, ktorí nebudú opätovne zvolení vo voľbách 27.11. Zmenou príslušného zákona mohli obce celkovo ušetriť až 10 miliónov €, ktoré im v rozpočtoch chýbajú kvôli výpadku príjmov z podielových daní od štátu.
Okrem odstupného sú záťažou pre obecné rozpočty vyčerpané povodňami, krízou a nadpriemernou zimou aj súčasné nadštandardné platy a odmeny starostov. O ich skutočnej výške občania, ba ani miestni poslanci, často netušia.
Zákon 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest ustanovuje ako najnižší základný plat starostu ako 1,65-násobok priemernej mzdy v hospodárstve SR (aktuálna za rok 2009 je 744,5 €) , tj 1.230 € mesačne (pre obec do 500 obyvateľov). S veľkosťou sídla rastie koeficient platu až na 4-násobok, tj. 2.960 € pre mesto nad 100 tisíc obyvateľov. Obecní poslanci majú však právomoc navýšiť starostovi tento tabuľkový plat až na dvojnásobok a tiež priznať mu odmeny (bez akýchkoľvek kritérií) až do výšky 50% takto zvýšeného platu. Príjem stúpne na 3.690 – 8.890 € mesačne podľa počtu obyvateľov.
Takéto platy starostov považujeme za neprimerane vysoké oproti zamestnancom s porovnateľnou zodpovednosťou. Pozorujeme časté prípady, keď starosta mestskej časti má dokonca vyšší príjem ako premiérka štátu, starosta obce viac ako minister. Prečo sa nadštandardne platených starostov po 2 roky vôbec nedotklo krízové zmrazovanie platov vysokých funkcionárov?
V paragrafovanej novele preto ZOMOS okrem úplného zrušenia odstupného starostom navrhoval s účinnosťou od 25.11.2010 aj zníženie:
- základného tabuľkového platu starostov závislého od počtu občanov o 20%,
- dvojnásobného koeficientu jeho navýšenia poslancami
- odmien starostov z 50% na 30% a
- uzákonenie kritérií na priznanie odmien.
Sme radi, že za vrelej podpory občanov politické strany postupne predstavujú svoje predstavy šetrenia v samospráve.
Naším predstavám neodporuje návrh poslanca S. Janiša, SDKÚ, ktorý do parlamentu predložil ešte v minulom volebnom období 6.11.2009. Podľa neho sa malo zrušiť celé odstupné starostom i právo poslancov zdvojnásobiť plat starostovi.
Nemôžeme súhlasiť s aktuálnym návrhom poslancov SAS Krnáča, Majera a Somogyiho na neobmedzenú možnosť navýšenia základného platu poslancami výmenou za zrušenie odmien. Je morálne a efektívne, ak poslanci schvália novej starostke (a zároveň poslankyni parlamentu) maximálny plat, hoci ešte nepreukázala žiadne skutky? Dostala ho za krásne predvolebné sľuby alebo za rovnaké stranícke tričko ako má hlasujúca poslanecká väčšina? Aký plat by jej schválili, keby strop neexistoval? ZOMOS je presvedčený, že navrhované zrušenie platového stropu by poslanci využili práve na kompenzáciu navrhovaného zníženia základného platu o 10% a zrušenia odmien, takže k proklamovaným úsporám by neprišlo.
Občania navyše sami jasne cítia rozdiel v inštitúte pravidelného platu a zaslúženej odmeny. Meniť plat každý mesiac v závislosti od výkonov je nepriehľadné a nepraktické. Nie je pravdivé odôvodnenie, že odmeny starostov sú na rozdiel od platov občanom viac utajené. Rovnako odmeny i platy schvaľujú poslanci na verejnom zasadnutí zastupiteľstva a rovnako je obec povinná ich sprístupniť na žiadosť podľa infozákona.
Za vážny problém ZOMOS považuje absenciu zákonných kritérií na priznanie štedrých odmien starostom, ktoré v súčasnosti môžu dosiahnuť mesačne až 50% platu. Poslanci niektorých obcí dokonca odhlasovali starostovi maximálne odmeny už vopred na na celé 4 roky volebného obdobia. Po vzore novely zákona o obecnom zriadení by sme miesto zrušenia odmien privítali skôr povinnosť poslancov verejne schváliť Zásady odmeňovania starostu, rovnako ako sú od apríla 2010 povinné Zásady odmeňovania poslancov, ktorí dostávajú podstatne nižšie sumy.
Poslancami SAS navrhované zníženie odstupného z 5 na 3 mesačné platy považujeme za nedostatočné a nesolidárne, nakoľko ostatným zamestnancom na dobu určitú Zákonník práce nepriznáva žiadne odstupné. (len 2-mesačné odstupné pri náhlej strate zamestnania na dobu neurčitú, vykonávaného menej ako 5 rokov) Navyše po skončení funkcie majú starostovia Zákonníkom práce garantovaný návrat do predošlého zamestnania.
Združenie občanov dlhodobo zastáva názor, že funkcia primátora je taká zodpovedná, že si zaslúži všetky jeho sily – tj bez súčasného vykonávania inej plnoúväzkovej funkcie – predovšetkým poslanca NR SR. Je rovnako dehonestáciou parlamentnej funkcie, ak poslanec chce zároveň riadiť aj mesto- dokonca aj hlavné, či krajské. V praxi sa potom dvojstoličkovým funkcionárom musíme vyzbierať na viacerých viceprimátorov v mestách a poslaneckých asistentov v parlamente, aby obe funkcie „stíhali“. Rozhodne odmietame takéto plytvanie verejnými zdrojmi.
Za uvedené návrhy ZOMOS dlhodobo lobuje na relevantných úrovniach s najväčším sústredením na rokovania kompetentných výborov NR SR, ktoré začnú štvrtkom 20.1. Pozorne budeme sledovať hlasovanie (pri)mnohých poslancov, ktorí zároveň vykonávajú aj platenú funkciu starostu. Veríme, že napriek svojmu konfliktu záujmov zohľadnia všetky rozumné argumenty a na nadchádzajúcej februárovej schôdzi parlamentu spravodlivo rozhodnú v prospech občanov miest a obcí.
Dokument:
Návrh novely zákona č. 253/1994 Z.z. z 25. augusta 1994 o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov
Odôvodnenie
Slovenská republika sa z rôznych dôvodov ocitla vo finančných problémoch a zákonodarný zbor by mal bremeno šetrenia preniesť nielen na občanov Slovenskej republiky, ale aj na volených zástupcov miestnej samosprávy. V situácii, keď je veľká časť obyvateľov bez práce, volení zástupcovia miest a obcí republiky požívajú nadštandardné platové podmienky nielen pri výkone svojej funkcie, ale aj po jej skončení vo forme odstupného. Pritom každý starosta alebo primátor si je vedomý, že je volený na štvorročné obdobie a preto po jeho prípadnom nezvolení musí počítať s následkami ako bežný zamestnanec, veď aj starosta a primátor má strhávané odvodové povinnosti podľa zákona a po ukončení mandátu má tak isto nárok ako každý občan na požívanie podpory v nezamestnanosti, prípadne dôchodku. Keďže bremeno vyplácania odstupného prevezmú rozpočty obcí, ktoré sú poddimenzované krízou a nehospodárnym riadením krajiny na rôznych úrovniach, výrazné šetrenie štátneho rozpočtu a tým prostriedkov daňových poplatníkov prinesie schválenie zákona v skrátenom legislatívnom konaní. Tak sa bremeno šetrenia spravodlivejšie prerozdelí aj medzi zástupcov občanov tejto krajiny v komunálnej sfére.
Návrh zmien
Národná rada sa uznáša
V § 4 ods. 1) (znižuje násobok v každej platovej triede o 0,20 násobku, tj nasledovne):
1. | do | 500 obyvateľov | 1,45-násobok, | ||
2. | od | 501 | do | 1 000 obyvateľov | 1,63-násobok, |
3. | od | 1 001 | do | 3 000 obyvateľov | 2,0-násobok, |
4. | od | 3 001 | do | 5 000 obyvateľov | 2,21-násobok, |
5. | od | 5 001 | do | 10 000 obyvateľov | 2,40-násobok, |
6. | od | 10 001 | do | 20 000 obyvateľov | 2,61-násobok, |
7. | od | 20 001 | do | 50 000 obyvateľov | 3,01-násobok, |
8. | od | 50 001 | do | 100 000 obyvateľov | 3,34-násobok, |
9. | nad | 100 000 obyvateľov | 3,78-násobok |
ods. 2) nahradzuje slová: „zvýšiť až na dvojnásobok“ slovami: „zaokrúhliť na najbližších sto eur nahor.“
V § 5 ods. 1) Starostovi možno poskytovať odmeny s prihliadnutím na náročnosť a kvalitu výkonu funkcie až do 30 % súčtu platov za obdobie, za ktoré sa odmena poskytuje, a mimoriadne odmeny za činnosť vykonávanú v súvislosti so živelnými pohromami a inými mimoriadnymi udalosťami, pri ktorých dochádza k ohrozeniu života, zdravia alebo majetku, a pri odstraňovaní ich následkov. O poskytnutí odmien rozhoduje obecné zastupiteľstvo v zmysle Zásad odmeňovania starostu obce po prerokovaní všetkými komisiami obecného zastupiteľstva.
ods. 2-4) vypúšťa sa.
ods. 5: Ak mandát starostu zanikne smrťou, nárok na odstupné a jeho ďalšie peňažné nároky postupne prechádzajú na manžela, deti a rodičov, ak s ním žili v čase smrti v domácnosti a riadia sa príslušnými ustanoveniami Zákonníka práce.
Termín účinnosti: 25.11.2010
BUĎTE PRVÝ V KOMENTOVANÍ ČLÁNKU "Presadzujú zníženie platov starostom"