Nadácia otvorenej spoločnosti (NOS) pokračuje v kampani, zameranej proti hejtu v online prostredí. Od štvrtku 9. júla si môžete pozrieť stránku povedzmitodooci.sk a šíriť videá, zamerané na zvýšenie povedomia o škodlivosti hejtu.
Hejt na nás číha všade. Najmä v online priestore. V diskusiách pod článkami, na sociálnych sieťach, všade tam, kde sa môže hejter skryť za anonymitu svojho nicku (prezývky).
Hejteri si vytvárajú falošné identity, hejtujú v komentároch, blogujú, ubližujú chŕlením nenávisti, klamstiev a poloprávd. Anonymita alebo falošná identita ich chráni.
„Preto sme sa v kampani rozhodli vytiahnuť hejterov na svetlo a ukázať ľuďom modelové situácie. Čo by sa stalo, ak by bol hejter konfrontovaný s hejtujúcim. Čo, ak by sa musel postaviť zoči-voči človeku, ktorému svojim hejtom ublížil?,“ priblížila Ľubica Stanek z Nadácie otvorenej spoločnosti.
„Hejter je človek s veľmi nízkym sebavedomím, zväčša sa bojí a odmieta reálnu konfrontáciu. Preto sme na našich modelových hejteroch chceli ukázať, že aj reálnemu hejterovi sa môže stať, že mu raz pri dverách zazvoní ten, ktorému ubližoval na internete“, spresnila.
Kampaň Povedz mi to do očí upozorňuje na drsnosť internetového hejtu. Hejteri v kampani nie sú reálni, avšak hejty, ktoré v kampani NOS uvádza, sú reálne obvinenia na konkrétnych umelcov, ktorí v kampani účinkujú.
Pochádzajú z internetových diskusií, od ľudí, ktorí tu žijú medzi nami a neváhajú napísať hrozné veci, napr. aj na herca národného divadla či úspešnú speváčku.
Prvá časť kampane, ktorá začala 9. júla, mieri do online prostredia a tiež, špecificky, k účastníkom festivalu Bažant Pohoda, kde prebiehali viaceré aktivity, prepojené na kampaň. Na festivale sa mohli zúčastniť dvoch diskusií a na infopoitnoch Open, Free, Mind získať odznak kampane a dozvedieť sa o nej viac.
Kampaňou chce NOS ukázať, že hejt nie je názor, ale hlúpa, necitlivá urážka. Hejty ubližujú konkrétnym osobám, aj celým skupinám ľudí, ktorí s nami žijú v jednej krajine. Stavajú na predsudkoch, ktoré v nás ďalej upevňujú. Prehlbujú tak bariéry v komunikácii online, ale aj offline.
Ako zabrániť šíreniu hejtov
Je niekoľko možností, ako takýto hejt nahlásiť: správcovi sociálnej siete, moderátorovi diskusie, alebo na stránke stopline. Ak máte pocit, že bol porušený trestný zákon, obsah môžete nahlásiť na Políciu SR extrem@minv.sk
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript, kde je možné to nahlásiť aj anonymne. Deťom pomôže aj Detský ombudsman.
Projekt bol podporený Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom v rámci Doplnkových aktivít Programu Demokracia a ľudské práva, ktorý realizuje Nadácia otvorenej spoločnosti.
Kampaň vznikla v partnerstve s agentúrou Mayer/McCann Erickson.
Reprofoto: infoRoznava.sk
BUĎTE PRVÝ V KOMENTOVANÍ ČLÁNKU "Kampaň Povedz mi to do očí má svoj web"