Ad.: „Vidiecke“ múzeum…

So záujmom som si prečítal článok historika umenia Júliusa Barcziho (publikovaný na InfoRožňava a Sme 22. 8.) o zabudnutom „vidieckom múzeu“ v Betliari. V závere článku neľutoval ani ostatné slovenské múzea (všetky), ktoré sú podľa neho v zúfalom stave. Neviem, či pozná všetky, ale podľa môjho názoru nie. Hádže ich do jedného vreca „vidieckých múzeí“. Počas svojho pôsobenia ako múzejník som spoznal stále expozície všetkých slovenských múzeí. Odborné posúdenie stavu slovenských múzeí p. Barczim je veľmi nedostatočné a jeho zovšeobecňovanie je len bla-bla, alebo zo stálej kritiky sleduje honoráre za svoje články.

Hlavným predmetom článku je však múzeum v Betliari, vrátane hradu Krásna Hôrka a Mauzólea v Krásnohorskom Podhradí. V týchto múzeach však nie je predmetom jeho kritiky odborná činnosť, ale všelijaké hospodárske problémy, údržby objektov, ktoré však nemajú vplyv na expozície.

Na väčšinu problémov, ktoré prezentoval na internete (infoRožňava, hrad Krásna Hôrka), som už odpovedal, ale on chce zavádzať naďalej. Budem preto reagovať len na niektoré odborné veci a jeho „odborné názory“ na múzejnú činnosť uvediem na správnu mieru, aby čitatelia nepodľahli jeho bludom.

Hrad Krásna Hôrka bol vyhlásený za Národnú kultúrnu pamiatku (NKP), vrátane zbierok, v r. 1953, podobne i kaštieľ v Betliari. Ani jedna NKP nie je vidieckým múzeom, ale špecializovaným s určitým poslaním. Výnimočnosťou hradu Krásna Hôrka i kaštieľa v Betliari je skutočnosť, že po II. svetovej vojne sa zachovali expozície (zariadenia ) v pôvodnom stave ako ich zanechali bývalí majitelia – Andrássyovci. Na hrade zariadené múzeum, v Betliari celú pôvodnú bytovú kultúru. Je to jediné múzeum na Slovensku, ktoré nebolo rozkradnuté. Toto svoje poslanie plní i v súčasnosti ako jedinečnosť, ktorú si návštevníci i múzejníci najviac cenia.

Kladné hodnotenie expozícii na internete nemá konca, s neustálou kritikou na Betliar sústavne vychádza len p. Barczi. Nemám tušenie, čo tým sleduje, ale v diskusii tu na InfoRožňava to už niektorí diskutéri naznačili. O novom vzhľade expozícii, čo stále zdôrazňuje p. Barczi, nie je reč. Krásna Hôrka bude prezentovať okrem gotického paláca to, čo Andrássyovci ako múzeum zanechali v dolnom a strednom hrade, v múzeu Františky, v krypte a kaplnke. To je na hrade vzácne. Tu sa expozícia nemôže meniť ako vo vlastivednom múzeu, je to pamiatka na určité obdobie, aby i ďalšie generácie mohli poznať život v XIX. storočí. Zatiaľ Krásnu Hôrku široká verejnosť tak pozná a preto je vzácna.

Múzeum v Betliari nie je pobočkou SNM, ale samostatným múzeom, riadeným SNM v Bratislave. Ani v prípade Betliara sa expozícia meniť nebude. Je to stála expozícia bytovej kultúry šľachty v XVIII. a XIX. storočí, zanechaná Andrássyovcami v pôvodnom stave. Okrem Betliara sa podobná expozícia na Slovensku nenachádza a preto je požiadavka zo strany návštevníkov ukázať bytovú kultúru toho obdobia oprávnená. Návštevníci kaštieľa píšu ódy o tejto expozícii. Neviem prečo to p. Barczi chce aktualizovať a čím.

Zbierka pre obnovu Krásnej Hôrky bola vyhlásená SNM, zatiaľ je veľmi úspešná. Nie je treba žobrať od návštevníkov drobné mince do pokladničky. Mnoho jednotlivcov už doteraz i finančne podporilo obnovu Krásnej Hôrky. Barczi ako historik umenia neviem či pozná i umeleckú keramiku, ale ním spomínané gýčové umelé kvety v gýčových keramických vázach zastupujú jednu z najstarších keramických manufaktúr zo slávneho Herendu. Historik umenia to považuje za gýč? Nemám k tomu čo viacej dodať!

Obnova Krásnej Hôrky je predmetom riešenia SNM v Bratislave, ba i Ministerstva kultúry SR, čo zdôraznil i pán minister Maďarič pri svojej návšteve na hrade. Žiaľ, zadávanie prác podľa súčasných zákonov je dosť zdĺhavé a to pociťujeme i v prípade hradu. Ja však stále verím, že hrad bude krajší ako bol. V súčasnom období je hrad zakrytý nepremokavou fóliou a nie je pravda, že priestory sú premočené od dažďov. Maľby v hradnej kaplnke nie sú nikde poškodené, pán Barczi však opak vidí z dediny. Odborní pracovníci múzea usilovne pracujú na kontrole zbierok z hradu, vyčíslovaní škôd, ale podľa Barcziho sa nič nedeje. Pracovníci múzea nemajú čas kecať o hrade, kaštieli, ale musia vykonávať odbornú činnosť so zbierkami hradu pre budúcu hradnú expozíciu.

Tibor György

Autor je bývalým dlhoročným riaditeľom múzea v Betliari. Za jeho pôsobenia múzeum získalo najvyššie europské ocenenie EUROPA NOSTRA za obnovu objektu kaštieľa a za novú expozíciu bytovej kultúry šľachty. Ocenenie je vystavené vo vstupnej miestnosti kaštieľa.

Ilustračné foto: Archív infoRoznava.sk

Súvisiace články:

Július Barczi: „Vidiecke” múzeum – zabudnuté múzeum

Tibor György: Ad.: O požiari hradu Krásna Hôrka

Július Barczi: O požiari hradu Krásna Hôrka

******************************

V rubrike BlogFórum zverejňujeme názory autorov, ktorí sa chcú s nimi podeliť s našimi čitateľmi. Posielajte nám ich na redakčný email redakcia@inforoznava.sk

BUĎTE PRVÝ V KOMENTOVANÍ ČLÁNKU "Ad.: „Vidiecke“ múzeum…"

Zanechať komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.