A na čo sú potrebné? Kedy sa využívajú?
Podľa zákona vtedy, ak sa:
– presúvajú rozpočtové prostriedky v rámci schváleného rozpočtu, pričom sa nemenia celkové príjmy a celkové výdavky
– povoľuje prekročenie výdavkov pri dosiahnutí vyšších príjmov
– viažu rozpočtové výdavky, ak ich krytie je ohrozené neplnením rozpočtovaných príjmov alebo ak sa očakáva narušenie vyrovnanosti bežného rozpočtu z iných dôvodov ako použitím rezervného fondu (podľa § 10 ods. 8, zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy)
V praxi to znamená, že vedenia obcí, zhotovitelia rozpočtu nemôžu v predstihu vedieť o všetkých situáciách, ktoré sa v priebehu roka pritrafia. Preto sa následne, počas roka prijímajú rozpočtové opatrenia. Odhlasujú sa potrebným počtom poslancov, napr. aj v prípade odstránenia havarijného stavu, na likvidáciu škôd apod.
A ako nefungujú?
V roku 2011 malo obecné zastupiteľstvo pred sebou 3 rozpočtové opatrenia, z nich dva schválilo. Prediskutovali a analyzovali sa na pracovných stretnutiach a následne odhlasovali. Nie je známe, o aké položky šlo a v akej výške.
Nedozviete sa to ani z oficiálnych zápisníc. „Koho to zaujíma, môže sa informovať priamo na obecnom úrade “ – nechali sa počuť volení zástupcovia.
Prijatie tretieho rozpočtového opatrenia poslanci odsunuli, minimálne ďalšie dve ešte nenavrhli, resp. neprijali vôbec. Nie v predstihu, ani pred samotnou realizáciou finančnej operácie.
Je to také zložité?
Napr. k riešeniu prepojenia vodovodu v rómskej osade s obecným stačilo zrejme z položky pod číslom 717 001 00 s názvom výstavba komunitného centra (10.000 eur) a ďalšej vo výške 8.000 eur, ktorá vo zverejnenom rozpočte omylom nefiguruje, určenej na aktivity rómskej komisie (kultúrne i spoločenské), previesť prostriedky na novú s príaslušným názvom, napr. verejný vodovod-rómska osada.
Nestalo sa tak, rozhodnutie a teda aj riešenie problému poslanci odsunuli na svoju októbrovú schôdzu.
Aká bola prax v predchádzajúcich rokoch?
Starosta obce mal možno rozhodovať o výdavkoch do výšky 500 eur, obecná rada do 1500 eur. O vyšších položkách potom hlasovalo obecné zastupiteľstvo.
V poslednom roku pred voľbami bolo už bežnou praxou, že sa výdavky zrealizovali a starosta žiadal dodatočné schválenie rozpočtového opatrenia, alebo viacerých naraz.
Vysvetlenia boli nasledovné: „Treba zvolať mimoriadne zasadnutie obecného zastupiteľstva, keď sa jedná o sumu 550 eur? Treba vám zaplatiť, aj za elektrinu, aj za plyn, treba hento robiť , treba robiť tamto a kvôli tomu mám zvolávať mimoriadne zastupiteľstvo? Jedine služby sú také, keď nastane situácia, že musíte konať okamžite.“
Pritrafila sa aj narážka na to, že ak poslanci podniknú kroky smerujúce k sankciám, ktoré by si bol pre porušenie zásad hospodárenia starosta zaslúžil, obec sa stane nedôveryhodným partnerom a nebude možné uchádzať sa o finančné príspevky, granty, reagovať na výzvy. Každé porušenie rozpočtových zásad by sa malo totiž oznamovať ministerstvu financií.
Z horeuvedeného nie je zrejmé iba jedno: Prečo sa zdá, že nové vedenie obce si berie príklad od toho predchádzajúceho?
Aj preto sme požiadali o vyjadrenie kontrolóra obce a predsedu finančnej komisie. Na otázku, či by sa rozpočtové patrenia nemali prijímať v predstihu, tzn. pred uskutočnením výdavku, hlavný kontrolór odpovedal: „Mali by sa.“
Na predsedu finančnej komisie Ladislava Katonu sme sa zas obrátili v súvislosti s kúpou pozemku pod zdravotným strediskom: „Každý, právnická či fyzická osoba, máme v rozpočte príjmy a výdaje, s ktorými v danom roku rátame. Niekedy sa však naskytnú rôzne nepredvídateľné udalosti, ktorým musíme čeliť. Ako táto kúpa pozemku.“
Ako ďalej uviedol, v rozpočte obce v tomto roku rátali s viacerými kapitálovými výdajmi. „Už teraz vieme, že niektoré sa realizovať nebudú. Obec má aj svoju podnikateľskú činnosť, ktorú môže využiť aj na takéto kapitálové výdaje. Či sa malo prijať rozpočtové opatrenie? Áno malo.“
Použitie finančných prostriedkov mimo rozpočtu, bez prijatia rozpočtového opatrenia, sa môže považovať za neoprávnené. A to sa podľa zásad hospodárenia obce klasifikuje ako porušenie rozpočtovej disciplíny. K takémuto porušeniu došlo za čias bývalého vedenia obce nespočetne veľakrát.
Čo je dôvodom terajšej nechute k prijímaniu opatrení?
Údajne nezrovnalosti v rozpočte, úzko naväzujúce na neukončené a neúplné účtovníctvo z rokov minulých. Ak je tomu tak, je potrebné učiniť čím skôr nápravu.
Foto: Archív InfoKarsnaHorka.sk / Obecné zastupiteľstvo pri prijímaní rozpočtu
BUĎTE PRVÝ V KOMENTOVANÍ ČLÁNKU "Ako (ne)fungujú rozpočtové opatrenia"