Esterházyho svet

Péter Esterházy, ktorý bol 13. septembra hosťom Könyvkuckó v Rožňave, je jedným z najuznávanejších a najprekladateľnejších autorov súčasnej svetovej literatúry. V Rožňave ho pri čítaní z diel Harmonia Caelestis a Esti doprevádzal a doplňoval významný maďarský džezový saxofonista László Dés. Obaja sú laureátmi mnohých domácich a zahraničných ocenení. Esterházyho meno sa už viackrát objavilo medzi horúcimi kandidátmi na Nobelovu cenu za literatúru.

Jeho životné dielo je velmi úzko napojené na jazyk, na hru s jazykom ako takým, ale i na maximálne vydolovanie možností prejavu, poskytovaného jazykom. Literárny vedci rozdelujú spisovateľov na tých, ktorí sami seba v každej knihe vymýšľajú odznova a na tých, ktorí pokračujú stále v tom istom rozprávaní. Esterházy patrí rozhodne medzi tých druhých. Za jeho najdôležitejšie témy možno považovať súkromný život, dynamiku medziľudských vzťahov, lásku, sex, telesnosť. V jeho jemne napísaných hladkých príbehoch čitateľ nachádza tak časti z rodinnej histórie, ako aj state zo stále živých – „živených“ národných dejín.

„Maminej cudnej a frajerskej povahe náramne vyhovovalo, dokonca z nej vyplývalo, že z géniov zlatého mužstva bol jej veľkým miláčikom, namber van, Hidegkuti, ešte aj za hmlistého, vlhkého jesenného počasia, daždivého a nepríjemného, vedela do večera pri Dunaji zašepkať Ná-ándi tak, akoby slnko na plné pecky pražilo, najviac myslela na Bozsika a s Puskásom sa kamarátila. /Je možné skutočné priateľstvo medzi mužmi a ženami atď.?/ Popri takzvaných osobných sympatiách si mama a Puskás boli vo vzťahu k futbalu v mnohom podobní, to dávalo solídny vzťah ich kamarátstvu. Puskás bral vážne naozaj len loptu, vážil si len hru, život nie, lebo –áno!- hra bola jeho životom. Na ihrisku vedel, čo je dôstojnosť, čo je nekonečno, čo je smrť. V živote hral hlavnú úlohu „Ferenc Puskás ako legenda“ /v tom sa ponášal na Thomasa Manna, iné príbuzné črty som napochytro nenašiel/, nie hrdinskú, ale ľudskú verziu, večne pochabého kamoša, ktorý všetko vybaví a každému pomôže, záštita sirôt, patrón národa…..“

Viac než štvrťstoročie čítam Esterházyho. Bolo pre mňa obrovským zážitkom stráviť pri ňom niekoľko hodín. Večer, trošku unavení, sme robili rozhovor na literárne témy. Teším sa na spracovanie, úpravu tohto, na video nahratého materiálu.

Ferenc Ambrus

Staršie príspevky si môžete prečítať v sekcii Autorské rubriky – Recenzie, alebo kliknutím sem Kedykoľvek nám môžete poslať vlastné zážitky z kultúry, či umenia na email redakcia@inforoznava.sk

BUĎTE PRVÝ V KOMENTOVANÍ ČLÁNKU "Esterházyho svet"