Opremčáková / V Írsku prší inak

Prvá priečka z päťdesiatich najpredávanejších kníh na Slovensku v týchto dňoch patrí dielu Števy Opremčákovej (54) s názvom V Írsku prší inak. Pred časom sme vám na našom portáli priniesli s touto charizmatickou košickou  spisovateľkou, pochádzajúcou z Dobšinej, rozhovor. Dnes si priblížime jej pozoruhodné dielo, ktoré je podľa jej vlastných slov úplne biografické.

Samotná kniha má výborný pomer rozmerov a hrúbky, preto u čitateľa vyvoláva dojem dostupného čítania takpovediac aj za pochodu, čo je jej nespornou výhodou. Má graficky príťažlivú obálku, ktorá je podľa mnohých užívateľov nadčasová. Po jej otvorení uvedie čitateľov do prvej kapitoly príbehu výstižný citát od starogréckeho filozofa Demokrita.

Okamžite sa prenášame do kancelárie úradu v Košiciach, kde sa odohráva milenecký vzťah, plný vášne Štefánie so ženatým mužom na pracovisku. Autorka sa nebojí vo svojom diele opísať aj naozaj pikantné scény tohto vzťahu, ale aj pocity, ktoré sa prudko prelínajú s povznesením a krutou realitou. Vzťah je natoľko zložitý, že sa Štefánia po istom čase rozhodne vzdať práce a zmeniť svoj život, aby zabudla na pána „úžasného“, ako ho nazýva v celom deji.

Zakrátko na to sa zoznámi s Martou a sprostredkovateľkou práce v Írsku, Avril. Využije príležitosť a onedlho sa ocitá v Dubline, kde po rôznych zhodách okolností nájde prácu u Fiony z Graystones, čerstvo odlúčenej ženy s dvoma deťmi. Aj keď sa zo začiatku zdá všetko v poriadku, Štefánia je nútená znášať šikanu zo strany zamestnávateľky v podobe neustáleho vylievania si zlosti a obviňovaní. Zlé podmienky sa podpíšu pod jej chorobu a skoro úplnú vyčerpanosť.

Onedlho sa Štefánia vracia na dovolenku späť domov, ale neodolá pokušeniu zavolať „pánovi úžasnému“, čo vedie k novému vzplanutiu. Až v Írsku zistí, že je tehotná a po zvážení svojich možností sa rozhodne pre interrupciu na Slovensku, keďže v Írsku sú interrupcie nelegálne. Zákrok potrebuje čo najskôr, aby sa mohla vrátiť do práce, ale naráža na poradovníky. Ako je na Slovensku zvykom, aj toto jej pomôžu vyriešiť peniaze, keď bez väčšieho problému uplatí lekára a zákrok má tak za sebou takmer okamžite.

Po týchto trpkých skúsenostiach opúšťa aj svoju doterajšiu zamestnávateľku v Írsku, Fionu a v priebehu rokov, ktoré autorka opisuje v ďalších kapitolách, prestrieda niekoľko podobných povolaní so zameraním na seniorov, až naráža na Josieho, 72 ročného Íra, ktorý jej je popísaný ako alkoholik. Aj napriek týmto informáciám sa rozhodne ponuku prijať. Neustále pritom nezabúda ani na „pána úžasného“, ktorému sa priebežne ozýva a jej myšlienky sú často smerované k nemu.

S nástupom k Josimu sa v tejto etape Štefániinho života začne odvíjať silne emocionálny vzťah, založený na hlbokom priateľstve a oddanosti. A to aj napriek tomu, že jej prácu sťažujú deti opatrovaného, ktoré rozkradli otcov majetok a celá zodpovednosť je prenášaná na jej plecia. Ich neustály nezáujem, ktorý je v tejto silne katolíckej krajine skôr výnimkou, sa mu snaží vynahrádzať zo všetkých síl aj na úkor svojho nepohodlia, aby mu pomohla spríjemniť a uľahčiť jeseň života až do chvíľ konca.

V závere knihy autorka popisuje svoj vzťah a vnímanie Boha a viery v neho svojským spôsobom. Prinášame vám krátky úryvok z jej hodnotenia. „ Človek stráca a znovu nachádza a aj keď veda náboženstvá spochybňuje, človek potrebuje Boha, aby svoje straty a nálezy uniesol. No napriek akémukoľvek utrpeniu, ktoré trýzni moju dušu, odmietam uveriť v Boha, ktorý vydal morálny kódex a za jeho porušovanie sa vyhráža peklom.“

————————————-————————————-————————————-——————————

Števa Opremčáková: V Írsku prší inak / Vydavateľstvo: HladoHlas Group, s.r.o./ Rok vydania:2011/ Počet strán: 128/ Väzba: Pevná s prebalom

BUĎTE PRVÝ V KOMENTOVANÍ ČLÁNKU "Opremčáková / V Írsku prší inak"