Tempus Art očaril divákov

Po šesťročnej prestávke sa priaznivcom umenia predstavil IV. ročník medzinárodného festivalu alternatívnych divadiel. Festival vznikal za podpory Košického samosprávneho kraja v rámci projektu Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013. Stal sa súčasťou osláv Dni mesta Rožňava. Diváci si tak mohli pozrieť divadelný, tanečný ale i dokumentárny program od 12 do 15 septembra.

Štvrtok (12.9.2013):

Štvrtkové ráno patrilo detskému divákovi. V priestoroch rožňavskej radnice odohralo pezinské divadlo PIKI predstavenie Pes prí(tulák). Herci pomocou bábok a rekvizít odohrali príbeh zatúlaného psíka v Paríži. Cieľom bolo morálne posolstvo pre deti. Tí, ktorých zaujala hra Kto sa bojí Virginie Wolfovej, ktorá bola neskôr sfilmovaná s hereckou legendou Elizabeth Taylor, si prišli na svoje vďaka hre Lappin a Lapinová. Inscenácia sa odohrala pre stredoškolákov o 11-tej a pre širokú verejnosť o 18-tej hodine.

Práve vzťahová problematika bola v tomto diele viditeľná. Študenti pražského DAMU zahrali pred divákmi príbeh muža a ženy, ktorí si slovo „túžba“ vysvetľovali každý po svojom. Prostredníctvom hraných myšlienok postáv sme videli paralelne dvoch rozdielnych ľudí. Predstavenie s úzkostným dejom práve tento psychologický ťah ozvláštňoval. Z diferencovaných myšlienok tak vznikal komediálny ráz. Dej bol ozvláštnený i zaujímavým prostredím. Inscenácia sa totiž odohrávala na matraci. Fakt, že herci predviedli bravúrny výkon, ocenili i pozorní hostia, pretože prostredníctvom hlasovacieho lístka vyjadrili svoju spokojnosť. „Predstavenie sa mi veľmi páčilo. Príbeh bol vtipný a myslím si, že mnohí diváci sa v ňom aj našli,“ takto kladne sa vyjadrila po skončení diváčka Anka.

Štvrtok patril aj sprievodu mestom v divadelnej nálade a otvoreniu Dní mesta Rožňava. Divadelná spoločnosť z Rimavskej Soboty sa spolu s hercami z Actoresu a dobrovoľníkmi Tempus Artu predviedli Rožňavčanom v gigantických kostýmoch v rámci show Veľká rodinka. Vystúpenie potvrdilo, že program festivalu je pestrý tak pre detského ako i dospelého diváka. Naše rožňavské divadlo Actores si pripravilo hru The Family Bandwagon pod vedením režisérky Tatiany Masníkovej. V Obchodno-kultúrnom centre predstavili ruskú rodinu prostredníctvom hudby. V inscenácii sa striedali prvky avantgardy, kabaretu, grotesky. Po jej skončení sa konalo na nádvorí radnice slávnostné otvorenie medzinárodného festivalu. Koniec divadelného štvrtka patril azda najväčšiemu lákadlu pre návštevníkov festivalu. Na nádvorí radnice sa predstavil Zázračný divadelný automat. Kolektív hercov pod vedením Ondreja Spišáka stvárnil situačnú komiku. Herci Lukáš Latinák, Robo Jakab a iní predviedli rôzne druhy zimných športov využitím gestikulácie alebo mimiky. Predstavenie bolo určené pre Kultúrne zimné olympijské hry v roku 2010 a získalo zlatú medailu. Diváci sa zabávali prostredníctvom inteligentného humoru.

Piatok (13.9.2013):

Piatok dopoludnia patril opäť detskému divákovi. Herec Juraj Benčík predviedol s participáciou detského publika cirkusovú show. Cirkusová škola sa odlišovala od tej klasickej. V nej sa totiž učilo žonglovať, kúzliť či chodiť po lane. Chvíľku oddychu a premýšľania nad vecami, ktorým ani nevenujeme dostatočnú pozornosť, nám poskytlo divadelné združenie z Poľska. Predstavenie Placebo, teda technológia gesta nás vtiahlo do zrodu ľudskej bytosti. Hra nám poskytla odhalenie strachu, neistoty. Herci mali na svojich chrbtoch upevnené krosná, ktoré symbolizovali to, čo človek počas svojho života získa. Odkaz hry smeruje ku kultúrnej podstate krajiny, v ktorej sú snahy ľudí ničené snahami iných. Rovnomennú paralelu názvu vidíme priamo v hre. Prostredníctvom pohybu sú vyzdvihované psychologické vlastnosti ľudí. Záver kultúrneho piatkového večera patril premietnutiu ocenených filmov študentov dokumentárnej tvorby. Súčasťou bol aj film Romano Jilo od režiséra Jána Križovenského. Film predostrel cigánsku kapelu, ktorá sa napriek silnému rasizmu dokázala vzchopiť a zachovať si dôstojnosť.

Sobota (14.9.2013):

Alternatívne divadlá odštartovali v sobotu až v popoludní. Divákom sa v experimentálnej sále OKC predstavili herci z Maďarska. Pod režisérskou taktovkou Ferenca Fehéra vznikol tanečný duet Tao te. Dvaja muži zobrazovali spojenie, vzájomné odmietanie, opovrhovanie jeden druhým, využitím break dancu, či inými tanečnými prostriedkami. Tanečníci predstavovali ľudské bytie (bratov, priateľov). Tao te si vieme vysvetliť ako energiu na ceste. Energia bola viditeľná práve tancom predstaviteľov. Herci tancovali v kruhu, čo svedčí o spojitosti jin -jang. Tvorili nerozlučný pár, ktorý na seba pôsobil. Diváci neskrývali svoje nadšenie a protagonistom sa odvďačili veľkým standing ovation. Medzi hosťami boli aj naši susedia z Maďarska či študenti VŠMU z Bratislavy. V podvečer boli pre priaznivcov dokumentárnych filmov podobne ako v piatok pripravené ocenené filmy študentov. Jedným z nich bol film od režiséra Mateja Ligača Chytený v sieti. Film ponúkal obraz dnešnej doby vo virtuálnom svete. Posledným predstavením v sobotu bolo vystúpenie pod názvom With unardem forces. Herci z Izraelu a Čiech predviedli divákom fyzické predstavenie na tému manipulácie. Divadelná skupina využila celú divadelnú sálu, osvetlenie, zvukovú aparatúru. Príbeh nás vnášal do udalostí vojny, straty, absurdnosti. V tomto predstavení bola vynikajúco viditeľná práca so scénou.

Nedeľa (15.9.2013):

Posledný deň medzinárodného festivalu odštartoval v nedeľu projektom Herkules alebo Dobytie pekla. Cieľom bolo poukázať na prácu bábkarov a komediantov využívaním aj flašinetu – nástroja, ktorý vymizol z verejných podujatí. 18-tú hodinu odštartovala stand-up komédia Chutilo vám páni? Herec v postave čašníka si prešiel zmeskou charakterových vlastností v prostredí reštaurácie. Autor hry Pavol Seriš za ňu dokonca získal Cenu Stana Radiča na festivale Kremnické gagy 2012. Kompánia Theatre Studio z Maďarska sa predviedla vystúpením Synovia zmenení na jelene. Dej bol inšpirovaný rumunskou bájkou o deviatich poľovníkoch, ktorí sa premenili na jelene. Tí sa snažia vrátiť späť k svojmu pôvodu. Divadlo získalo hlavnú cenu poroty na festivale Tempus Art 2007 . Záverečné podujatie patrilo inscenácii Causa Fatalis. V predstavení mohli diváci sledovať kombináciu cirkusu, tanca, akrobacie. Hra vypovedá o konci sveta, o zmenených ľudských charakteroch pod vplyvom spoločenských okolností ale aj o zúfalstve či eufórii. Koniec IV. ročníka alternatívnych divadiel patril záverečnej festivalovej afterparty so živou hudbou.

Projekt medzinárodného festivalu splnil predpokladané očakávania. Každý milovník divadla, umenia si mohol nájsť to svoje. Či už to bol detský divák, priaznivec divadelných inscenácií alebo tanca. Práve festival alternatívnych divadiel v Rožňave dokázal, že ak existuje duch kultúry, tak neexistujú žiadne hranice, ani tie zemepisné.

Zuzana Garanová

****************************

Staršie príspevky si môžete prečítať v sekcii Autorské rubriky – Recenzie, alebo kliknutím sem Kedykoľvek nám môžete poslať vlastné zážitky z kultúry, či umenia na email redakcia@inforoznava.sk